Marketing Automation en Kunstmatige Intelligentie komen samen
Als marketeer in hart en nieren ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om jouw doelgroep te bereiken en te betrekken bij jouw producten en diensten. Het is je vast niet ontgaan. Eén van de grootste trends in marketing op dit moment is de toepassing van kunstmatige intelligentie in de automatisering van marketing. Marketing Automation en Kunstmatige Intelligentie komen samen. Beiden versterken elkaar enorm. Met grote ogen en diep onder de indruk laat ik me toch ook soms nog weer verrassen. Met name voor de mogelijkheden die dit biedt voor personalisatie van de customer journey.
Personaliseer de Customer Journey voor jouw klanten tot op het bot
Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen we een nóg persoonlijkere aanpak creëren voor elke klant, afgestemd op hun unieke wensen en behoeften. Niet per klantsegment, maar per unieke klant. We kunnen hen hét perfecte aanbod doen dat aansluit bij hun persoonlijkheid en interesses, op een specifieke plek en moment. Wat uiteraard de kans op conversie nog verder vergroot.
Hoe dat precies werkt met kunstmatige intelligentie?
Kunstmatige intelligentie analyseert data van jouw klanten. Denk aan hun gedrag op je website, zoekgeschiedenis en sociale media-activiteiten. Op basis van deze informatie kunnen we hen gerichte en persoonlijke content verzenden. Denk in de vorm van e-mailmarketing, advertenties of push notificaties. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Nóg gerichtere content en gedrag voorspellen
Wat ik nog toffer vind aan deze technologie, is dat je niet alleen nóg gerichtere content kunt verzenden, maar dat we op basis van het gedrag van jouw klanten voorspellingen kunnen doen over hun toekomstige gedrag en daarop inspelen. Zo kunnen we ze de juiste content sturen en aanbiedingen doen, voordat ze besluiten om met jouw concurrent zaken te doen.
Lang verhaal kort: door te werken met kunstmatige intelligentie in marketing automation kunnen we een unieke ervaring bieden aan jouw klanten en hen op een hyper persoonlijke manier benaderen, boeien en binden. Hierdoor vergroten we niet alleen de kans op conversie, maar versterken we ook de relatie met jouw doelgroep. Meer weten?