Start nu jou pilot Marketing Automation. “Get closer than ever to your customers. So close, in fact, that you tell them what they need well before they realize it themselves.” Een gevleugelde uitspraak van Steve Jobs. Marketing Automation sluit daar goed bij aan. Deze manier van marketing blijft groeien. En terecht. Mits goed ingericht ben je ermee in staat om hyper-personalisatie door te voeren in je communicatie en customer journey, met gevolg: verhoogde engagement, meer omzet, verhoogde retentie. Steeds vaker krijgen wij dan -terecht- de vragen: Wat is Marketing Automation exact en hoe begin ik?
Wat is Marketing Automation exact?
Marketing Automation is een verzamelnaam voor diverse disciplines binnen marketing. Denk aan de inzet van:
- Email marketing
- Landingspagina’s
- Campagne management
- Lead generatie
- Klant onderzoek
- Voorspellende verkoop
- Lead management
- CRM integratie
- Social marketing
- Voorraad management
- Marketing Analytics
Kort gezegd is Marketing Automation het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om doelgroepen te boeien en binden. Dit door op het juiste moment door trigger ingegeven specifieke informatie te sturen. Vaak per e-mail of gepersonaliseerde advertenties en nieuwsbrieven. Doordat bekend is in welk stadium in de informatie- of verkoop funnel een contact/lead zit, kan deze beter worden bediend (en bijvoorbeeld uiteindelijk geconverteerd). Om nog niet te spreken over de procesverbeteringen bij bestaande relaties. Hiermee bespaart jouw onderneming tijd en geld, optimaliseer je marketing uitgaven en realiseer je snelle(re) omzetgroei.
Hoe begin ik met Marketing Automation?
Het effectief inrichten van Marketing Automation vergt 3 opeenvolgende fasen.
Fase 1 – Richten – In deze fase bepaal je jouw strategie en stel je de doelen
Bepaal eerst je doelen: verhoogde engagement, meer leads, verfijning van je communicatie momenten. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Je doel bepaalt je route en de kpi’s die je stelt. Bepaal de exacte doelen met behulp van een analyse van je huidige communicatiestrategie en -doelen per doelgroep of klantsegment. Kijk hierbij naar je kanalen, middelen, content, campagnes, databases en klantreizen. Analyseer hoe je de customer journeys kunt verbeteren vanuit de ideale reis voor jouw klanten. Bedenk goed hoe ‘automatisering’ je hierbij kan helpen en welke ‘triggers’ leiden tot welk type contact en via welk kanalen. Schrijf uit welke processen verder gepersonaliseerd kunnen worden. Hier actief aan werken leidt uiteindelijk tot je definitieve scope, doelen en contactstrategie per doelgroep.
Fase 2 – Inrichten – Na het richten bepaal je jouw ‘tactieken’
Zodra je weet wat je doelen per doelgroep zijn, kun je gaan uitwerken hoe je deze gaat bereiken, bedienen en binden. Je gaat vooral functioneel te werk. Je voert nog niet operationeel uit. Dat komt in de fase hierna. Werk onder anderen uit:
- De triggers – Welke trigger leidt tot een volgende actie?
- Content – Welke content dient iemand in een specifiek moment in de klantreis te krijgen?
- MQL en SQL criteria – Wanneer is een contact ‘warm’ genoeg om te behandelen als een daadwerkelijke lead? En welke communicatie moeten daarop volgen? Kortom: Wanneer wordt een ‘Marketing Qualified Lead’ een ‘Sales Qualified Lead’?
- Shortlist aan nodige toolings en systemen – Denk aan email tooling, CRM, PIM, ERP, BI-toolings, en zo velen meer. Redeneer vanuit processen. De keuze voor de toolings komt dan vanzelf. De tijd zal leren of een ‘integrale’ architectuur of een ‘best-of-breed’ oplossing het beste passend is voor jouw organisatie.
- Roadmap voor continu en ad-hoc (mail) campagnes – Om een gedegen live-line met je contacten op te bouwen. Uiteraard gedifferentieerd per communicatie-doel (denk aan onder anderen: oriëntatie, overweging, conversie).
Fase 3 – Verrichten – Tot slot ga je over naar de ‘uitvoer’
Hier gaat uiteindelijk de meeste effort in zitten. Wat je in de fases hiervoor hebt bedacht ga je nu daadwerkelijk ‘bouwen’. Alle automations die nodig zijn om een 360 graden view over je klanten te krijgen en te behouden. Je blijft de effecten van alle communicatie en triggers monitoren. Je stuurt en bouwt vervolgens continu bij op basis van concreet online-gedrag met email marketing, landingspagina’s, campagnes, social marketing, etc.
Gewoon beginnen…met een eenvoudige pilot
Vanuit verrichten ga je weer over naar ‘richten’ en ‘inrichten’ en zo kun je continu bijschaven, bijbouwen en uitbreiden. Je leert steeds bij. Aangezien het gros van hetgeen je met deze vorm van marketing uitvoert ‘online’ plaatsvindt, kun je alle effecten nauwgezet meten…Begin klein. Met een zogeheten Minimal Viable Product (MVP). Bouw van daaruit gestaag verder. Het klinkt heel simpel. En dat is het ook. Mits je kleine stappen zet. En alleen door te starten maak je die stappen. Hulp nodig? Maak gerust een afspraak en we beginnen geheel kosteloos en vrijblijvend een pilot (MVP) van 3 maanden onder n=100-1.000 van je contacten. Wij bouwen dan voor een specifiek klantsegement een ultieme online (sales)funnel en bieden je alle nodige tooling om een eerste goede start te maken.