Je businessmodel toekomstbestendig? Tevreden klanten, continue omzet, een gezond rendement en gemotiveerde medewerkers. Het zijn resultaten waar veel ondernemers blij van worden. Als je dit op orde hebt, hoef je je als ondernemer weinig zorgen te maken… of toch wel? De meeste ondernemers maken weliswaar strategische plannen voor de komende jaren, maar veel minder stellen de existentiële vraag: is mijn businessmodel voorbereid op de toekomst? De waan van dag, “we doen het nu toch prima?” en onzekerheid zijn enkele redenen waarom organisaties het nalaten de houdbaarheid van hun businessmodel kritisch te beoordelen. De realiteit is dat het succes van vandaag geen garantie geeft voor de toekomst. Er zijn signalen waaraan je kunt herkennen of een bedrijf gevaar loopt. We noemen drie van deze signalen die we in de praktijk tegenkomen.
- Signaal 1: “Die concurrent zag ik niet aankomen” – Een heilig geloof in je eigen businessmodel is prima, maar het risico bestaat dat je niet alert bent op kapers voor de kust. De hotelbranche besefte pas laat dat Airbnb een serieuze bedreiging is. Accountantskantoren laten forensisch fraudeonderzoek door advocaten- kantoren van zich afpakken. En ‘zolderkamer’ webshops rommelen zich als schakel in de bedrijfskolom van allerlei branches. Zonder eigen voorraad, maar met een webshop en een goed logistiek systeem, zijn zij in staat volume en marge te creëren. Organisaties doen er goed aan (trends in) de omgeving scherp in de gaten te houden en op waarde te schatten. Daarmee verklein je de kans dat de concurrentie je ‘overvalt’.
- Signaal 2? Lees verder in het gratis e-book. Klant Kennen schreef dit e-book samen met DBE.