Klantkennis echt toepassen. Alleen klantkennis vergaren is niet genoeg. Het is immers nog een hele uitdaging deze op een wijze toe te passen die past bij jouw organisatie. Merk-waardig, zullen we maar zeggen. Vaak helpt het om inspiratie te putten uit andere branches en daar je voordeel uit te halen. Enkele voorbeelden

  • DAS Rechtsbijstand Verzekeringen – Recent sloten we een verzekering bij ze af. Je weet immers maar nooit. Enkele dagen na het afsluiten van de verzekering kregen we een welkomst video. Op maat. We werden bij naam aangesproken en we werden in de video op (voelbaar) authentieke wijze voorgesteld aan medewerkers. De uitwerking? Een afstandelijke verzekeraar – die we hopen niet nodig te hebben – heeft een ‘smoel’ gekregen. We hebben een beeld bij de mensen en het bedrijf gekregen. Dit verlaagt de drempel om eens te bellen. Tegelijkertijd gaven ze nuttige informatie. Uitnodigend en passend bij de klantbeloften van DAS. Een idee voor gemeenten bij verhuizingen? Wij zouden ons erg welkom voelen!
  • Deliveroo – Deze bezorgdienst van eten bezit de bestelhistorie van vele huishoudens. Zij analyseren deze data structureel. Als zij zien dat de vraag naar sushi in Amsterdam Oud-West het aanbod overstijgt, dan zetten zij de zeilen bij om een keuken met sushi-chefs in die buurt te openen. Extra werkgelegenheid en dichtbij de eindklant. Ter boost krijgen klanten in de buurt uiteraard extra sushi aanbiedingen voorgeschoteld. Wat zouden dienstverleners hiervan kunnen leren? Heel veel! Een kapper kan proactief een afspraak met klanten inplannen (hij weet immers wanneer zij er voor het laatst waren). Een opticien kan klanten helpen herinneren om lenzen te bestellen (hij weet immers wanneer de maandlenzen per klant op zijn). En als hij dan toch een aanbod doet, kan hij zich nog relevanter maken door een aanbod van een zonnebril te doen. De mogelijkheden zijn enorm. Juist ook voor het MKB. Zelfs voor de bakker op de hoek.
  • Bol.com – Recent bestelden we een managementboek bij ze. Het bestelproces loopt altijd op rolletjes. Zij nodigen uit om gemakkelijk meer te bestellen. Dit doen ze doeltreffend om in lijn met de bestelling vergelijkbare boeken te tonen. Daarmee maakt Bol. com zich zeer relevant, draaien ze meer omzet en leren ze klanten (mede door klikgedrag) nog beter kennen. Wat zou dit gedachtengoed kunnen betekenen voor bibliotheken (waar steeds minder geleend wordt en de helft van de geleende boeken ‘bij toeval’ worden gevonden) of voor een willekeurige webshop
  • Lees verder in het gratis e-book. Klant Kennen schreef dit e-book samen met DBE.