Prestatie-leasen businesscase. Toegegeven…Op het oog een vreemde gedachte, maar waarom zou je een doodskist kopen? Of iets toegankelijker gedacht: Waarom kopen we matrassen? lampen? koelkasten? Het gaat ons toch om de ‘prestatie’ en niet om het ‘bezit’ van het product zelf?

Huren is hip. Het is flexibel, duurzaam en toegankelijk. Het geeft meer zekerheid over de continuïteit van de prestatie. Vaak is huren ook nog eens voordeliger dan kopen. Stel we huren, leasen en verlenen vanaf heden alles. Wat zou dit betekenen voor jouw business?

 

Is van ieder product of dienst alleen de prestatie te verhandelen?

Het vergt omdenken om in ‘prestatie’ te denken en niet in ‘bezit’. De prestatie-en-niet-bezitten trend (zowel P2P als B2C en B2B) is de afgelopen jaren duidelijk zichtbaar. We raken steeds meer gewend om producten als ons huis (AirBNB), auto (SnapCar) en kleding (Lena-Library) te delen. Kan dit eigenlijk met alle producten en diensten? Ik denk het wel. Het gebeurt ook steeds meer. Er zijn mooie voorbeelden te vinden:

 

“Ik wil betalen voor licht, niet voor lampen. Dat jullie oplossing energie nodig heeft is niet mijn probleem”

Het is deze uitspraak van architect Thomas Rau (auteur van Material Matters) die Philips dwong om anders te gaan denken. Philips werd gevraagd ‘licht’ te leveren, waarbij alle bijkomende kosten (zoals stroom) niet doorbelast konden worden aan de klant. Philips werd uitgedaagd om zo efficiënt mogelijk, met zo min mogelijk armaturen, toch licht te leveren. De uitkomst: Licht als dienst. Pay per Lux!

 

“Slapen als service”

Het is de droom van Auping die uit lijkt te komen. De matrassen producent wil matrassen aan Hotels leasen. Hierdoor hebben de Hotels minder investering nodig en zijn ze gegarandeerd van de nieuwste slaap-innovaties. Auping blijft dus eigenaar van de grondstoffen en kan voldoen aan duurzaamheid-eisen. De circulaire economie in praktijk. Iedereen wint. Ongetwijfeld volgt ook een B2C propositie.

 

“Koud bier? Ja. Eigen koelkast?…Nee”

Bij smartstudentdeals.nl huur je witgoed voor je studentenhuis. Geen volle keukenbladen en dienstroosters meer. Wel voor een paar euro per maand extra tijd voor de kroeg…of studeren. Sjouwen? Tuurlijk niet. Gaat ie stuk? Geen probleem. Installatie en vervanging zijn inclusief. Een mooie propositie voor alle huishoudens met wisselende doorloop van bewoners. Wel de lusten, niet de lasten van het product.

 

“Een doodskist kopen of liever een wisselkist?”

Een oprechte vraag op een internet forum. Het idee is zeker niet nieuw. Enkele jaren terug is er mee geëxperimenteerd, maar de vraag bleef uit. Vanuit economisch perspectief blijkt de businesscase te dun. Mogelijk dat vanuit een groeiend duurzaamheid bewustzijn dit idee binnenkort wel kan aanslaan. Wie durft?

 

Wat betekent ‘prestatie-leasen’ voor jouw businesscase en bedrijf?

Uiteindelijke denk ik dat leasen het nieuwe kopen wordt. Ik geloof oprecht dat voor alle ‘prestaties’ een inventief businessmodel te vinden is. Dit vergt lef en anders denken. Klanten gaan er mogelijk ook bij jou naar vragen. Neem jij het voortouw in jouw branche? Durf jij keuzes te maken in je verdien- en investeringsmodel? Wat zou het betekenen voor jouw klantrelaties? Of voor de service die je kunt gaan leveren? Er komen tal van vragen bij kijken. Zorg jij voor de disruptie in jouw sector?

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Maandelijkse inspiratie en marketing tips