Test jouw prototype. Werken met Klant Kennen heeft een risico: voor je het weet zit je opgescheept met een lijst aan ideeën hoe je jouw klanten uitmuntend kunt bedienen. In dit blog zet ik uiteen hoe je snel van je klanten kunt leren of een idee kans van slagen heeft.

 

Gedachtenspinsel

Welke ideeën zijn kansrijk? Welke passen bij jouw organisatie en strategie? Weet je zeker dat je jouw klant juist hebt geïnterpreteerd? Een idee is in het begin niet meer dan een gedachtenspinsel. Het past op een sticky note of het zit in je hoofd. Hoe geweldig jij het idee ook vindt, uiteindelijk is er maar één die over het lot bepaalt: de klant. Daarom is het aan te raden – voordat je een idee uitwerkt tot een werkend product – het idee eerst naar de praktijk te brengen en het als prototype te toetsen onder enkele klanten. Niet via een grootschalige enquête, maar in 1-op-1 gesprekken. Je laat het prototype zien en stelt simpele vragen, zoals: Wat vind jij hiervan? Hoe maakt dit jouw leven, werken, reizen, winkelen, administratie, etc. aangenamer, makkelijker, betaalbaarder, zorgelozer, etc. Zou je dit kopen? Wat houdt je tegen? Als je een eerlijke mening wilt horen, presenteer je het prototype alsof het the real thing is. De klantreacties bepalen of en waarin je moet bijsturen. Sluit niet uit dat je na de test het hele idee afblaast.

 

Een paar sheets

Een prototype hoeft geen werkend product te zijn, zolang het maar de toegevoegde waarde naar de klant duidelijk maakt. In zijn meest simpele vorm is een prototype een paar sheets in een presentatie of een mini-business case. Het kan ook een advertentie op Marktplaats.nl zijn. Plaats jouw idee als echte advertentie binnen de juiste categorie. Hoeveel en welke reacties krijg je? Neem contact op met een paar mensen die reageren, leg uit waar je mee bezig bent en vraag bij ze door.

 

De kracht van beelden

Het helpt als je visueel bent ingesteld of hulp krijgt van iemand die dat is. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, een prototype zegt meer dan 1.000 beelden. Een mock-up of een infographic op posterformaat werkt goed. Je kunt ook gebruik maken van de kracht van video. Er zijn veel bedrijven die al voor een klein budget een uitleganimatie maken. De oprichters van Dropbox ontwikkelden een video van hun idee (‘bestanden gemakkelijk en veilig opslaan en delen’). Deze video lieten ze aan potentiële gebruikers zien. Het idee sloeg aan en pas daarna zijn ze het platform gaan bouwen.

 

Mini-pilot

Een meer kostbare manier van prototyping is het houden van een mini-pilot op een kleine markt. Zappos, dat in 1999 in de VS begon als webshop voor schoenen, wist ten tijde van hun start niet of consumenten online hun schoenen wilden kopen. Kopen via internet was toen nog lang niet zo normaal als nu. Als prototype maakte het bedrijf een simpele webshop waarop schoenen van lokale schoenwinkels werden aangeboden, voorzien van foto’s en productinformatie. Ze promootten de site onder lokale consumenten. De verkoop verliep als een speer. Voor Zappos het bewijs dat er een markt voor hun idee was.

 

Meer weten?

Wat het idee ook is – een nieuw of verbeterd product, dienst, proces, kanaal, etc. – er is altijd een prototype van te maken, dat ook voor een klein budget bereikbaar is. Wil je meer informatie hebben over dit onderwerp, heb je hulp nodig bij prototype toetsen of wil je gewoon eens praten? Je weet ons te vinden! Ivo is eigenaar van DBE | Duchateau Business Empowerment (www.business-power.nl). Hij werkt met Klant Kennen samen om klanten beter te leren kennen en deze kennis te vertalen naar ultieme Customer Experiences.

 

Deze blog is van gastauteur Ivo Duchateau (DBE)

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Maandelijkse inspiratie en marketing tips