Prototype testen? Een goed product verkoopt zichzelf? Die regel gaat allang niet meer op. Vier op de tien marktintroducties mislukt. Er zijn zo’n 3.000 ruwe ideeën nodig om tot 1 commercieel succes te komen. Hoe weet je of je goud in handen hebt? Sluitende zekerheid kan geen businessplan of onderzoeksbureau je geven, maar door je idee als halfproduct vlot ‘live’ te checken bij je (beoogde) klanten, weet je snel of je op het goede spoor zit. Een idee is in het begin vaak niet meer dan een gedachtenspinsel. Het staat op een sticky note of het zit in je hoofd. Hoe geweldig jij het idee ook vindt, uiteindelijk is er maar één die het lot bepaalt: de klant. Daarom is het aan te raden – voordat je een idee uitwerkt tot een werkend product – het idee eerst naar de praktijk te brengen en het als prototype te toetsen onder enkele klanten. Niet via een grootschalige enquête, maar in 1-op-1 gesprekken. Je laat het prototype zien en stelt simpele vragen, zoals: Wat vind jij hiervan? Hoe maakt dit jouw leven, werken, reizen, winkelen, administratie, etc. aangenamer, makkelijker, betaalbaarder, zorgelozer, etc. Zou je dit kopen? Wat houdt je tegen? Als je een eerlijke mening wilt horen, presenteer je het prototype alsof het the real thing is. De klantreacties bepalen of en waarin je moet bijsturen. Sluit niet uit dat je na de test het hele idee afblaast. Een prototype hoeft geen werkend product te zijn, zolang het maar de toegevoegde waarde naar de klant duidelijk maakt. In zijn meest simpele vorm is een prototype een paar slides in PowerPoint of een brochure. Het kan ook een advertentie of oproep zijn op een platform waar jouw doelgroep zich bevindt. Hoeveel en welke reacties krijg je? Prototype testen? Neem contact op met mensen die reageren, leg uit waar je mee bezig bent en vraag bij ze door. Lees verder in het gratis e-book. Klant Kennen schreef dit e-book samen met DBE.